Green Care on geronomille mahdollisuus

Keskiviikko 25.2.2015 - Jaana Ruoho

Green Care on geronomille mahdollisuus

Monet hoivakotien mummut ja vaarit ovat tehneet työtä pelloilla ja metsissä. He ovat kasvattaneet ruokansa, tottuneet käsittelemään eläimiä ja useimmilla on ollut rakkaita lemmikkejä. Monilta koti maaseudulla, mökit ja omat puutarhat ovat jääneet taakse, kun on päästy muuttamaan uuteen kotiin, hoivakotiin. Tiedämme, että luonnolla on tutkitusti hyvinvointivaikutuksia, jotka on pystytty todentamaan useissa tutkimushankkeissa ja luontoa voidaan käyttää monella tavalla edistämään hyvinvointia. Luonnon seuraaminen tuottaa mielihyvää, elvyttää stressiä, laskee verenpainetta ja ulkona liikkuminen edistää iäkkäiden fyysistä toimintakykyä. Luonto tukee myös psyykkistä toimintakykyä ja aistielämykset kuten tuoksut, veden ääni tai kasvien ja eläinten tunnistaminen voivat aktivoida muistelua. Luonnon ammatilliselle hyödyntämiselle vanhustyössä on hyvät mahdollisuudet.

Mummuni poismenon jälkeen tuffani pääsi muuttamaan omasta kodistaan yksityiseen palvelukotiin. Uuteen kotiin sopeutumista saattoi helpottaa se, että mukaan sai ottaa oman Miukku-kissan. Äitini kävi hoitamassa Miukkua päivittäin ja kissa valloitti kaikkien sydämet. Oli helppo nähdä, että Miukku piristi vanhusten arkea ja sen liikkeitä ja toimia jaksettiin seurata aktiivisesti. Omia lemmikeitä muisteltiin ja kissaan otettiin kontaktia - sen pehmeää turkkia oli mukava silittää. Miukusta tuli kuuluisa, sillä se pääsi hankkeemme julkaisuun esimerkkinä eläinavusteisesta ja ennakkoluulottomasta toiminnasta palvelukodissa. Suomessa on kaverikoiratoiminnasta myönteisiä kokemuksia vanhustyössä, mutta muitakin lempeitä eläimiä voidaan hyödyntää kuten lampaita, joita voidaan rapsutella tai seurata niiden laiduntamista ikkunasta. Tarvittaessa lammas voidaan vaikka tuoda jopa sisätiloihin, jos vanhukset ovat liian heikkoja liikkumaan ulos.

Suomessa lanseerattiin termi Green Care muutama vuosi sitten. Käsite kokoaa alleen kaikki erilaiset tavoitteelliset, ammatilliset ja vastuulliset luontolähtöiset menetelmät. Green Care -toiminnan keskeiset elementit ovat luonto, yhteisö ja toiminta. Toiminta sijoittuu usein luonto- tai maaseutuympäristöön, mutta sitä voidaan toteuttaa yhtä hyvin sisätiloissa esimerkiksi järjestämällä askartelutuokio luontomateriaaleista. Tekeminen voi siinä jäädä helposti sivuosaan, kun tuoksutellaan, tunnustellaan ja muistellaan luonnon anteja. Green Care -toiminta jaetaan luontohoivaan ja luontovoimaan. Luontohoivan palvelut ovat palveluita, joita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset toteuttavat luontoa hyödyntäen, kuten kuntouttavaa toimintaa siihen soveltuvassa puutarhassa. SAMKin Green Care -hankkeen aikana geronomiopiskelijat suunnittelivat kuntouttavan puutarhan palvelukodille. Tästä kannattaa ehdottomasti lukea lisää julkaisusta ”Luonto & Hyvinvointi yrittäjyyden mahdollisuutena – Green Care Satakunnassa.”

Luontovoiman palveluita tuotetaan samoin ammatillisesti ja vastuullisesti, mutta niiden tuottaminen ei edellytä sosiaali- ja terveysalan tutkintoa. Luontohoivan palveluita voivat olla esimerkiksi metsäjoogat, luonnon hyvinvointivaikutuksia hyödyntävät tyhy-päivät tai ohjatut luontokävelyt ja -harjoitteet. Green Care on sosiaalinen innovaatio, joka mahdollistaa uusien palvelujen syntymisen eri toimialojen rajapinnoille ja eri toimialojen yrittäjien yhdistäessä voimansa voidaan luoda kokonaan uusia palveluja ja tavoitella uusia asiakasryhmiä. Vanhustyössä luonnon hyvinvointivaikutusten hyödyntämiselle on hyvät mahdollisuudet osana normaalia palvelukodin arkea. Luonto laajentaa sitä vaihtoehtojen kirjoa, joka vanhustyön ammattilaisilla on käytössään. Olen kartoittanut Green Care -toimintaa satakuntalaisissa palvelukodeissa ja vaikka Green Care -käsite on vielä vieras, Green Care -toiminnaksi luokiteltavaa toimintaa löytyi runsaasti, esimerkkejä on jopa päivittäisestä eläinavusteista toiminnasta (hoivakoira). Ulkotiloihin on myös panostettu paljon uudistamalla kulkuväyliä liikkumisen helpottamiseksi apuvälineiden avulla ja pihoihin on istutettu hedelmäpuita ja marjapensaita.

Jaana Ruoho

Kirjoittaja työskentelee Satakunnan ammattikorkeakoulussa lehtorina ja on toiminut Green Care -hankkeen projektipäällikkönä. Luonto & Hyvinvointi yrittäjyyden mahdollisuutena – Green Care Satakunnassa teosta voi tilata maksutta jaana.ruoho@samk.fi ja samasta osoitteesta voi kysyä lisätietoa 13.5.2015 alkavasta avoimen ammattikorkeakoulun opintojaksosta Green Care -luonnosta hyvinvointipalveluja 5op.

Kommentoi kirjoitusta

Nimi:*