Kun ilo on molemminpuolinen-ajatuksia vapaaehtoistyöstä

Keskiviikko 31.12.2014 klo 15.33 - Iisa Turunen

Marraskuinen päivä vaihtuu hiljalleen illaksi. Kauniit jouluvalot valaisevat osastoa ja lämmittävät mieltä. Viimeiset lautaset päivällisen jäljiltä korjataan pois, pöytiä ja tuoleja siirrellään. Salin keskelle jätetään tilaa niille, jotka intoutuvat tanssimaan. Tunnelma on odottava ja asiakkaat etsivät itselleen sopivat paikat salista, pyörätuoleja ja rollaattoreita mallataan vieretysten. Puheen sorinaa, kiinnostuneita katseita ja pilkettä silmäkulmassa.

- Mukavaa, kun on jotain mitä odottaa, hihkaisee rouva eturivissä.

Naislaulaja avaa ääntään samalla, kun rumpali kasaa rumpusettiään valmiiksi keikkaa varten. Harmonikasta kajahtaa komeat soinnut. Bändi on tullut osastollemme esiintymään ja samalla vietämme asiakkaiden kanssa pikkujouluja. Esittelen bändin ja annan estradin heille. Musiikki tempaisee heti mukaansa ja hymy sulaa melkein kaikkien kasvoille. Jalat liikkuvat musiikin tahdissa ja kädet taputtavat bändille rytmiä.

Miljoona ruusua, Kulkurin valssi ja Säkkijärven polkka. Musiikki vie meidät muistoihin, saa osan asiakkaista kyyneliin ja toiset valloittavat tanssilattian kanssani. Mukana on myös muutamia omaisia ja saamme seurata 5-vuotiaan tytön hienoa tanssiesitystä. Huomaan, että laulujen sanat muistuvat kaikkien mieleen ja laulamme yhdessä ikivihreitä suosikkeja. Ihmettelen musiikin voimakasta vaikutusta ja tunnen iloa, että saan jakaa tämän hetken yhdessä asiakkaideni kanssa. Sillä hetkellä unohdamme murheet ja nautimme upeasta musiikkiesityksestä.

Meille esiintyneen bändin jäsenet olivat kaikki vapaaehtoisia, eikä tunnelmallinen ja tunteikas ilta olisi toteutunut ilman heitä. 3.12. vietämme Suomessa Vapaaehtoisten päivää ja haluan nostaa esille, kuinka tärkeää työtä vapaaehtoiset tekevät. Iloisella asenteella ja taitavalla esiintymisellä he riemastuttivat osastomme iltaa ja toivat arkeen luksusta.

- Elävä musiikki, se tuntuu koko kehossa ihanalta, lausui eräs asiakas kiitokset vapaaehtoisille kahvikuppien äärellä.

Hyvää Vapaaehtoisten viikkoa kaikille!

Iisa Turunen