Geronomi AMK kompetenssit

Geronomi (AMK) kompetenssien antama ydinosaaminen on yhtenäinen kaikissa ammattikorkeakouluissa, mutta erityisosaamisen painotukset vaihtelevat ammattikorkeakouluittain.

Geronomi (AMK) -tutkinnon kompetenssit on päivitetty ammattikorkeakoulujen yhteistyönä vuonna 2024.

1. Gerontologinen osaaminen

  • Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
  • Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
  • On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
  • Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
  • Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
  • Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
  • Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.

2. Arviointiosaaminen

  • Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
  • Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
  • Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
  • Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
  • Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

3. Ohjausosaaminen

  • Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
  • Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
  • Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
  • Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
  • Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
  • Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
  • Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
  • Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
  • Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.

4. Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen

  • Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
  • Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
  • Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
  • Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
  • Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
  • Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
  • Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.

5. Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen

  • Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
  • Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
  • Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
  • Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
  • Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
  • Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
  • Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.

6. Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

  • Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
  • Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
  • Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
  • Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
  • Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
  • Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
  • Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
  • Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
  • Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
  • Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
  • Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.