Mindfulness-harjoittamisen hyödyt ikääntyville ja heidän kanssaan työskenteleville

Maanantai 28.10.2019 - Leena Pennanen

Erilaisten tunteiden ja tunnetilojen hallinta on vaikeaa meille kaikille. Ikääntyvillä ihmisillä on kuitenkin tavallisten huolenaiheiden sekä fyysisten muutosten lisäksi mielessä usein pelko itsenäisyyden, puolison, sukulaisten tai ystävien menettämisestä. Kaiken tämän jälkeen ei ole ihme, että monet vanhukset ovat yksinäisiä ja voivat helposti masentua. Usein ikääntyvät ihmiset takertuvat menneisyyteen tai murehtivat tulevaisuutta. Vanhukset voivat kuitenkin saada apua mindfulnessista käsitelläkseen näitä tunteita ja elämänmuutoksia. Meditaatio on kuin taukonappula, joka pysäyttää murehtimisen kierteen. Se voi auttaa ikääntyviä ihmisiä hyväksymään paremmin kehonsa, mielensä ja elämänsä muutokset. He saavat elämänsä paremmin hallintaansa ja pystyvät keskittymään ja rauhoittamaan mielensä vain tähän hetkeen.

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo on pysähtymistä nykyhetkeen ja samalla kaikkien erilaisten tunteiden ja ajatusten hyväksymistä. Monet tutkimukset osoittavat, että hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittamiseen liittyy monia psykologisia ja fyysisiä etuja. Sen on osoitettu alentavan verenpainetta, vähentävän stressiä, auttavan kroonisten kipujen  ja särkyjen hoidossa. Myös masennusta, unettomuutta ja ahdistusta saadaan vähennettyä meditaation avulla.

Tässä muutamia hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittamisen hyötyjä etenkin ikääntyville ihmisille:

Muistisairauksien etenemisen hidastaminen

Dementia tuhoaa muistia, häiritsee tärkeitä henkisiä toimintoja ja voi vaikuttaa tunne-elämään. Äskettäinen tutkimus kuitenkin osoittaa, että yhdistelmä meditaatiota ja hengitysharjoituksia voi auttaa hidastamaan dementiaan liittyvien sairauksien, kuten esim. Alzheimerin taudin, kehittymistä. Muut tutkimukset viittaavat myös siihen, että hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen auttaa ihmisiä selviytymään paremmin ahdistuneisuudesta, stressistä ja masennuksesta, jotka usein liittyvät muistin menetykseen.

Ruoansulatuksen parantaminen

Ruoansulatustoimintoihin vaikuttavat monet tekijät, kuten ikä ja ruokavalio. Näyttää kuitenkin siltä, että meditaatio voi parantaa ruoansulatusta. Harjoitteiden aikana tehtävä syvä hengitys parantaa verenkiertoa ja lisää veren happitasoja. Vanhuksille säännöllinen meditaatio voi tarjota helpotusta ruoansulatukseen, jotka eivät aiheudu fyysisistä sairauksista.

Terävän ja keskittyneen mielen kehittäminen

Säännöllisen harjoittamisen yksi suurista eduista on kyky terävöittää henkistä valppautta. Säännöllinen meditaatio saa aikaan aivojen fyysisen rakenteen muutoksen. Aivojen amygdala-alue, joka liittyy negatiivisten tunteiden, kuten huolen, ahdistuksen ja stressin käsittelyyn, usein kutistuu. Kun taas persoonallisuuden kehityksestä ja itsetietoisuudesta vastaavat alueet kasvavat. Seurauksena on keskittymiskyvyn, luovuuden ja kognitiivisen toiminnan paraneminen.

Yksinäisyyden tunteen väheneminen

UCLA: n tekemän tutkimuksen mukaan tutkijat havaitsivat, että yksinkertainen, vain 8-viikkoa kestävä, huolellinen meditaatio-ohjelma vähensi ikääntyneiden yksinäisyyden tunnetta. Yksinäisyys voi johtaa tulehdukseen liittyvien geenien aktiivisuuden lisääntymiseen, jotka edistävät erilaisten ​​sairauksien kehittymistä. Kun geeniekspressiota  tutkittiin, havaittiin, että meditointi vähensi merkittävästi tulehduksellisten geenien ilmentymistä. Tutkimus on paljastanut, että niillä, jotka osallistuivat 8-viikon mindfulness-ohjelmaan, havaittiin aivoissa rakenteellisia muutoksia, kuten hippokampuksen (muistin ja oppimiseen kytketyn aivojen osa) tiheyden lisääntyminen. Heidän kykynsä muistaa uusia ja vanhoja tapahtumia parani huomattavasti.

Minfulness-meditaation harjoittaminen on helppoa ja sitä voi tehdä missä ja milloin vain:

• voit meditoida maaten, istuen tai seisten. Juuri niin, kuin se on sinulle itsellesi helpointa.
  • mikäli kuulosi on heikentynyt, voit käyttää kuulokkeita, mikäli se helpottaa ohjatun harjoituksen seuraamista.
  • ainakin alussa ohjatulle tunnille osallistuminen voi olla helpoin vaihtoehto. Tällöin useammat aistit pääsevat vastaanottamaan ohjattua harjoitusta ja ohjaaja voi tarvittaessa antaa lisävinkkejä.

"OLEN SUUREMPI JA PAREMPI KUIN LUULIN. EN TIENNYT, ETTÄ MINUSSA ON
NIIN PALJON HYVYYTTÄ.“ - WALT WHITMAN

vihrea_huivi_pienennetty_lehdistolle3.jpg

Leena Pennanen

perustaja, toimitusjohtaja
Center for Mindfulness (CFM)

LEENA PENNANEN - VUODEN 2017 HELSINKILÄINEN YKSINYRITTÄJÄ!

Kommentoi kirjoitusta

Nimi:*